20 grudnia 2016 w auli naszej szkoły spotkali się uczniowie wszystkich klas II, aby rozegrać pierwszy etap LIGI KLAS (realizowanej w ramach projektu BYĆ KOBIETĄ). W grudniowych zmaganiach bezkonkurencyjna okazała się kl. II D, na drugim miejscu uplasowała się kl. II F, której po piętach deptały kl. II E i tuż za nią II A.
Oto tabela wyników:
KLASA PROJEKT BUDUARU PREZENTACJA MULTIMEDIALNA SUMA PUNKTÓW
II D 58 125 183
II F 47 103 150
II E 20 121 141
II A 48 87 135
II C 50,75 67 117,75
II B 28 76 104
Wstępny etap konkursu to przygotowanie do kontekstowego czytania „Lalki” Bolesława Prusa jako powieści o kobietach II połowy XIX wieku. Nauczyciele historii stworzyli zadania, których realizacja przyczyniła się do poznania przez uczniów obyczajowości i kultury materialnej wieku pary i elektryczności.
Pierwsze z zadań polegało na wykonaniu projektu typowo kobiecego pokoju – buduaru. Każda z klas miała przygotować w formie plakatu (planu, szkicu…) cztery projekty buduaru w wystrojach z II połowy XIX na zamówienie Izabeli Łęckiej. Jak zadanie zrealizowali drugoklasiści? Zobaczcie sami na poniższych zdjęciach. Jury konkursowe (pod przewodnictwem Beaty Kulik) było pod wrażeniem zarówno różnorodności koncepcji, jak i szczegółowości, oryginalności, staranności wykonania. Młodzi architekci wnętrz zaprojektowali stosowne meble, dziś już rzadko używane, jak toaletka czy szezlong, a niektórzy zadbali nawet o odpowiednią materię tapety czy obicia. Jedna z grup przygotowała szczególnie efektowny wizualnie projekt – w formie makiety.
Ustalając punktację za ten etap konkursu jurorki (nauczycielki – Beata Kulik i Marzena Solnica oraz uczennice klas III – Magdalena Drozd, Iga Kulińska i Maria Orlicka) brały pod uwagę nie tylko pomysłowość i staranność realizacji, ale przede wszystkim, czy zaprojektowano różnorodne elementy wystroju wnętrza, tak aby pomieszczenie mogło być miejscem wypoczynku, dbałości o wygląd i realizacji pasji mieszkanki pokoju. Ważnym kryterium była również czytelność i przejrzystość wizualizacji.
Niska punktacja, jaką otrzymały niektóre z klas za projekt buduaru wynikała przede wszystkim z niewykorzystania możliwości zgłoszenia do konkursu czterech plakatów. Każdy bowiem projekt był oceniany osobno i przyczyniał się do uzyskania przez klasę sumy punktów za pierwsze zadanie.
Drugie zadanie okazało się dla drugoklasistów trudniejsze, bo wymagające rozległej wiedzy i licznych umiejętności. Polegało na opracowaniu w formie prezentacji multimedialnej zestawu rozrywek społeczności miasta II połowy XIX wieku (ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców Wrocławia i udziału w tych rozrywkach kobiet). Tym razem każda klasa przedstawiała tylko jedną prezentację – tę najlepszą spośród prezentowanych wcześniej na forum klasy lub przygotowaną wspólnymi siłami przez wytypowaną grupę.
Jury nauczycielskie, składające się głównie z historyków pod przewodem Katarzyny Cieplińskiej – Olejnik, ustalając ostateczną ocenę prezentacji każdej z klas brało pod uwagę:
• REALIZACJĘ TEMATU (tu: zgodność z tematem i merytoryczny poziom przygotowanego materiału);
• JĘZYK I STYL KOMENTARZA (tu: oprócz poprawności językowej i bogactwa słownictwa także współgranie wizualnej części prezentacji z komentarzem; dbałość o zainteresowanie odbiorców);
• KSZTAŁT PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ (tu: różnorodny i celowy dobór ciekawego materiału egzemplifikacyjnego, uporządkowany przejrzyście i pomysłowo układ prezentacji; estetyka wykonania pracy, odpowiednie tempo prezentacji).
Okazało się, że największy kłopot sprawiło prezenterom jasne i funkcjonalne uporządkowanie materiału egzemplifikacyjnego, jego celowy dobór spośród bogactwa, jakie oferuje zarówno Internet, jak i liczne opracowania książkowe. Mimo pewnych kompozycyjnych niedociągnięć przedstawiające grupy zaserwowały publiczności efektownie przygotowaną wiedzę na temat życia różnych grup społecznych w dziewiętnastowiecznym Wrocławiu, umiejętnie przyprawioną ciekawostkami i zabawnymi komentarzami. Dowiedzieliśmy się na przykład, dlaczego kobiety zabierały ze sobą robótki nie tylko na spacer do parku, ale nawet do kawiarni czy teatru. Albo jak konieczność wypinania tyłka i pokazywania łydek skutecznie zamykała przed płcią piękną karierę cyklistki. W ogóle dzisiejsze dziewczęta z pewnym niedowierzaniem słuchały o konwenansach, które znacząco ograniczały kobiecą swobodę. Nie tylko panny, ale nawet mężatki nie mogły samotnie pokazywać się w miejscach publicznych; damy nigdy nie wychodziły na ulicę bez nakrycia głowy kapeluszem, a o wszelkich ich poczynaniach decydował mężczyzna – mąż, ojciec czy brat. Jak zauważyła w podsumowaniu prezentacji przewodnicząca jury, także nauczyciele mogli się czegoś nowego dowiedzieć podczas tej imprezy – choćby tego, jak znacząco na nasze życie wpłynęło wynalezienie… dętki.
Przed nami WIELKI FINAŁ LIGI KLAS! 12 kwietnia 2017 w szkolnej auli odbędą się dwie finałowe konkurencje: pokaz mody kobiecej XIX wieku i turniej KOBIETY W „LALCE” PRUSA. Zachęcamy do przygotowań! Zwycięska klasa – jak obiecała pani dyrektor – otrzyma dzień rekreacji. Zamiast w szkole będzie mogła spędzić czas w Centrum SPA lub Squash Clubie albo we Wrocławskim Parku Wodnym czy też obserwować zwierzęta we wrocławskim ZOO.