Program: |
Uczenie się przez całe życie – Comenius – PROJEKTY DWUSTRONNE |
Tytuł projektu: |
We don’t need no education…? – the importance of education in young people’s lives. (We don’t need no education…? – znaczenie edukacji w życiu młodych ludzi)We don’t need no education…? – the importance of education in young people’s lives. (We don’t need no education…? – znaczenie edukacji w życiu młodych ludzi) |
Szkoły partnerskie: |
Liceum Ogólnokształcące nr IV (Wrocław) – IIS Aldini Valeriani Sirani (Bolonia) |
Termin realizacji: |
1.08.2012 – 31.07.2014 |
Główne cele i działania projektu
Realizacja projektu odbywała się na trzech płaszczyznach:
- edukacyjnym / zawodowym:
- zmotywowanie do podjęcia studiów w kraju bądź za granicą, zachęcanie do kontynuowania swojego wykształcenia,
- promowanie potrzeby posiadania wykształcenia wyższego,
- zrozumienie znaczenia wykształcenia, promowanie wartości edukacji jako sposobu na większe szanse znalezienia pracy w kraju bądź za granicą,
- zaznajomienie z możliwościami, jakie Unia Europejska daje młodym ludziom (programy europejskie, takie jak Erasmus, Młodzież w działaniu),
- zachęcanie do korzystania ze stypendiów unijnych i odbywania praktyk na prestiżowych uczelniach; rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim;
- kulturowym:
- uświadomienie różnic i podobieństw pomiędzy kulturami i językami;
- przełamywanie barier kulturowych,
- otwartość na inne kultury, mentalność, zwyczaje i tradycje,
- obalanie stereotypów,
- zacieśnianie więzi międzykulturowych,
- rozwijanie wśród młodzieży i kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich oraz zrozumienia jej wartości;
- społeczno-psychologicznym:
- podnoszenie i wzmacnianie poczucia własnej wartości i pewności siebie uczniów,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- rozwijanie umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach życiowych (tzw. „soft skills”),
- pomoc młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego.
Uczestnicy projektu
- Sylwia Adamowicz – Lelli Manuel
- Jacek Berentowicz – Fabio Buonafede
- Martyna Biel – Fabio Farati
- Karolina Kanschik – Stefano Dima
- Małgorzata Morawska – Federico Mori
- Marta Szawłowska – Tiziano Stegagno
- Michał Wolszczak – Alessandro Brotza
- Aleksandra Woźniak – Andrea Maccaferri
- Michalina Zielezińska – Francesco Gnudi
- Michał Zmonarski – Daniele Capurso
- Stanisław Banaszek – Simone Dalle Vedove
- Kamil Dobrzański – Lorenzo Cacciari
- Nikodem Kaliński – Davide Scagliarini
- Krystian Mazur – Luca Celestino
- Martyna Piwowar – Stefano Alessandro
Działania
Przez te dwa lata wiele się wydarzyło. Najpierw, zgodnie z terminarzem, przygotowywaliśmy prezentacje o szkole, Wrocławiu, regionie, systemie edukacji w Polsce. Wśród mieszkańców Wrocławia przeprowadziliśmy ankietę na temat stereotypów włoskich, a jej wyniki przedstawiliśmy w formie prezentacji PowerPoint (patrz: Efekty Współpracy).
W lutym 2013 uczestniczyliśmy w dwudziestogodzinnym kursie języka włoskiego, podczas którego zgłębialiśmy wiedzę o zwyczajach włoskich i poznawaliśmy zwroty i wyrażenia niezbędne do komunikacji w języku włoskim.
W kwietniu 2013 roku odbyła się wizyta uczniów włoskich we Wrocławiu. Dziesięciodniowy pobyt obfitował w wiele znaczących wydarzeń: przeprowadziliśmy dyskusje panelowe na temat znaczenia edukacji w życiu młodych ludzi, uczniowie przygotowali slogany zachęcające do studiowania za granicą. Podczas spotkania z władzami lokalnymi z Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miasta odbyły się prezentacje efektów ponadpółrocznej współpracy nad projektem oraz programów unijnych i możliwości studiowania poza Polską. Zwiedzaliśmy Wrocław i jego okolice (wycieczka do Książa) oraz bardziej odległe miejsca – Kraków, Wieliczkę i Oświęcim. Gościliśmy w murach Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie odbyła się prelekcja związana z promocją UJ, tj. prezentacja kierunków studiów, możliwości studiowania w języku angielskim, sposobie rekrutacji, możliwości studiowania dla obcokrajowców. Odwiedziliśmy też Collegium Maius – pierwszą siedzibę UJ. Zostały również nagrane krótkie video clipy przedstawiające utrwalone w świadomości społecznej stereotypy. Znany włoski reżyser filmów dokumentalnych, Danilo Caracciolo, udokumentował pobyt grupy włoskiej nagrywając reportaż z wizyty we Wrocławiu (patrz: Efekty Współpracy) oraz krótki video clip (patrz: Efekty Współpracy) przedstawiający wydarzenia i miłe chwile spędzone w Bolonii.
We wrześniu 2013 rozpoczęliśmy pracę nad publikacją kalendarza ściennego na rok 2014(patrz: Efekty Współpracy), promującego znane i popularne uczelnie wyższe we Włoszech i w Polsce. W ramach współpracy uczniowie naszej grupy projektowej otrzymali od Uniwersytetu Łódzkiego i warszawskiej SGH materiały informacyjne, broszury, foldery i gadżety promujące te uczelnie.
W marcu 2014 roku w lokalnej prasie ukazał się artykuł naszej uczennicy – uczestniczki projektu (patrz: Efekty Współpracy) na temat znaczenia edukacji w życiu młodych ludzi. Artykuł miał na celu zwrócić uwagę na podejście większości młodzieży do nauki, na to, co – z punktu widzenia pracodawcy – jest najistotniejsze w dzisiejszych czasach oraz podkreślić korzyści wynikające z uczenia się języków.
W kwietniu 2014 roku odbyła się wymiana partnerska. W ciągu dziesięciu dni spędzonych we Włoszech mieliśmy okazję uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, w dyskusjach na temat wykształcenia i stereotypów. W obecności uczniów i nauczycieli zaprezentowaliśmy m.in. znane włoskie i polskie uczelnie, których wizerunek został zamieszczony w kalendarzu. Wzięliśmy udział w spotkaniu z przedstawicielami władz miejskich w Ratuszu. Zwiedziliśmy Bolonię (m.in. wydział prawa Uniwersytetu Bolońskiego), a także stolicę mody – Mediolan i przepiękną Florencję.
Przez cały okres trwania projektu odbywały się regularne spotkania z uczniami, podczas których przygotowywaliśmy materiały, omawialiśmy zadania, monitorowaliśmy przebieg zaplanowanych wcześniej zadań oraz ustalaliśmy kolejne plany działań. Ponadto spotykaliśmy się z naszymi włoskimi kolegami on-line (nasz internetowy Meeting Spot) na platformie TwinSpace programu eTwinning, gdzie na bieżąco były prezentowane efekty naszej współpracy.
W czerwcu 2014 podsumowaliśmy pracę nad projektem przygotowując wystawę na terenie naszej szkoły adresowaną głównie do pozostałych uczniów, rodziców i nauczycieli naszej szkoły.
We wrześniu 2014 odbyło się spotkanie z uczniami biorącymi udział w projekcie, ich rodzicami i Dyrekcją szkoły, podczas którego w formie prezentacji przedstawione zostały wybrane działania projektowe (patrz: Efekty Współpracy).
Refleksje uczniów
Czym dla mnie był Comenius? To na pewno niezapomniana przygoda, nowe doświadczenia, ogromna wiedza zdobyta w nieco inny sposób niż siedzenie w ławce i zakuwanie, na przykład trygonometrii. To także możliwość poznania jakże odmiennej kultury i obyczajów innego kraju. Przez 2 lata trwania całego projektu dowiedziałem się o ludziach rzeczy, których w życiu bym się nie domyślał. To z pewnością doświadczenie na całe życie.
Uważam, że wymiana polsko-włoska w ramach projektu Comenius była fantastyczna. Dzięki temu przedsięwzięciu poznałam wiele wspaniałych osób. Zwiedziłam miejsca, które wcześniej mogłam tylko oglądać na zdjęciach w podręcznikach szkolnych. Zasmakowałam przepysznej włoskiej kuchni oraz dowiedziałam się różnych informacji na temat włoskiej kultury. A przede wszystkim ćwiczyłam język angielski. Takie wymiany są świetną okazją do przeżycia niezapomnianej przygody i oderwania się choć na chwile od codziennej rzeczywistości.
W latach 2013-2014 brałam udział w projekcie unijnym, Comenius. Bardzo dużo się przy tej okazji nauczyłam, poznałam włoską kulturę, zdałam sobie sprawę jak wiele osób żyje stereotypami oraz udoskonaliłam swoją znajomość języka angielskiego. Uważam, że zapisanie się do tego projektu było jedną z lepszych decyzji, które pojęłam w moim dotychczasowym życiu.
Dzięki wymianie przełamałam swoją barierę językową. Wcześniej nie byłam w stanie wydukać z siebie słowa, jednak dzięki tak pozytywnym ludziom pokonałam swój lęk. Poprawiłam swój język angielski zarówno pod kątem leksykalnym, jak i gramatycznym. Wymiana dała mi również możliwość poznania języka, kultury i obyczajów Włochów. Bardzo się cieszę, że mogłam wziąć udział w tym projekcie i jestem pewna, że umiejętności i wspomnienia, które nabyłam podczas jego trwania zostaną ze mną na długo.
Moje wrażenia zarówno z wymiany jak i z projektu są bardzo pozytywne. Miałam możliwość poznać nowych ludzi, ich zwyczaje i tradycje. Podszkoliłam swój język angielski oraz nauczyłam się nieco włoskiego. Poza tym bardzo przyjemnie spędziłam czas w gronie Włochów, którzy byli bardzo otwarci i pomocni.
Kilka słów na zakończenie
Dwa lata minęły bardzo szybko. I choć było trudno – wszak ten pierwszy raz jest zawsze najtrudniejszy, to zadowolenie uczniów i ich rodziców jest największą motywacją do tego, aby podjąć kolejne takie wyzwania. Żal, że się już nie spotkamy (a przynajmniej w takim gronie), ale wspomnienia pozostaną w naszych sercach na zawsze.
Niech zdjęcia przypomną te wszystkie miło spędzone chwile. Zatem przeżyjmy to jeszcze raz…
Galeria zdjęć
Efekty współpracy
Artykuły
- Jak Comenius nawiązuje kontakty między szkołami europejskimi (How Comenius forges links between European schools)
- Uczyć się czy nie uczyć? – oto jest pytanie
- Uczyć się czy nie uczyć? – z innej perspektywy…
Prezentacje
Filmy i video clipy
- Film dokumentalny: We don’t need no education…? – znaczenie edukacji w życiu młodych ludzi – Comenius Projekt Dwustronny / Włochy – Polska (We don’t need no education…? – the importance of education in young people’s lives – the Comenius Bilateral / Italy – Poland Documentary: Comenius Bilateral / Italy – Poland