TELEFON: 71 798 67 33

Wycieczka do muzeów starożytności w Berlinie

/, Wydarzenia/Wycieczka do muzeów starożytności w Berlinie

…w ramach VI edycji projektu poświęconego historii antycznej pt. „Ad fontes”

W ostatni piątek (29. XI 2013) odbyła się wycieczka do Berlina. Wzięło w niej udział blisko 100 uczniów z klas drugich. Wyjazd skierowany był gównie do humanistów i miał umożliwić rozszerzenie zainteresowań w wybranych aspektach historii starożytnej. Możliwości nie brakowało. Na berlińskiej wyspie muzeów znajduje się ogromny zbiór źródeł archeologicznych, artefaktów i ekofaktów oraz źródeł z zakresu sztuki antycznej, obejmujący szereg ośrodków cywilizacyjnych basenu Morza Śródziemnomorskiego oraz Bliskiego Wschodu. Zbiór ten jest w głównej mierze efektem licznych misji archeologicznych prowadzonych w II połowie XIX wieku i w wieku XX przez badaczy niemieckich. Oprócz kultury greckiej, rzymskiej i egipskiej można było poszerzyć wiedzę w zakresie sztuki etruskiej, asyryjskiej, sumeryjskiej, babilońskiej czy hetyckiej. Z niemieckimi zbiorami w tym zakresie mogą jedynie konkurować muzea brytyjskie i francuskie (British Museum i Luwr).

Młodzież na dłużej przystawała przy różnych starożytnościach, jednak największym zaciekawieniem cieszyła się ekspozycja poświęcona miłości w świecie antycznym. Kult Bachusa, szczególnie amulety przedstawiające różnych rozmiarów fallusy, wzbudziły szereg uśmiechów, a potem długich dyskusji. Na szczęście wycieczka nie zamieniła się w wesoły orszak Dionizosa, pełen pląsających Menad.

Po całodziennym obcowaniu ze sztuką antyczną, każdy zasłużył na wursta. Na jarmarku adwentowym, pełnym smakołyków, bananów w czekoladzie i świeżutkich pączków, spędziliśmy 1,5 godziny.

Mam nadzieję, że po takim wyjeździe, nauce polskiej, z czasem, przybędzie kolejny Kazimierz Michałowski.

Dawid Graczyk

Z odwiedzinami u Gilgamesza…

Humaniści z 2e uczestniczyli w wycieczce szkolnej zorganizowanej w ramach VI edycji projektu „Ad fontes”. Naszym celem było zobaczenie berlińskich muzeów poświęconych kulturom antycznym: Pergamonmuseum ,Neues i Altes Museum.

W trasę wyruszyliśmy dwoma autokarami wraz z przewodnikami biura podróży „JagaTour”. W stolicy Niemiec mogliśmy zobaczyć obiekty i artefakty, które na co dzień możemy oglądać w podręcznikach do historii, albo naukowych programach telewizyjnych. Brama Isztar, która strzegła wejścia do starożytnego Babilonu, stella z prawem Hammurabiego, uśmiechająca się tajemniczo Nefretete, greckie wazy czarno- i czerwonofigurowe, słowem historia starożytna w „pigułce”. Łącznie spędziliśmy cztery godziny w trzech muzeach Berlińskich poświęconych epoce antycznej. Następnie, po tak dużej dawce wiedzy poszliśmy na Berliner Weihnachtsmarkt (Jarmark Bożonarodzeniowy w Berlinie). Tam mieliśmy czas, aby napić się ciepłej herbaty, lub spróbować typowego niemieckiego jedzenia. Klimat berliński bardzo nam sprzyjał, lecz przyszedł czas powrotu do Wrocławia. Zmoknięci i zmęczeni, jak najemnicy greccy po przejściu „Anabazy” wróciliśmy do domu.

Ta wycieczka, to doskonały pomysł, aby utrwalić wiedzę na temat starożytnego świata. Wyjazd dużo nas nauczył i pozwolił, chociaż na chwilę, przenieść się w przeszłość.

Anna Pleśniak (2E)

W berlińskich muzeach starożytności…

Dnia 29.11.2013 wybraliśmy się na jednodniową wycieczkę do Berlina. Zaplanowane zostało zwiedzanie trzech muzeów poświęconych starożytności. Z Wrocławia wyjechaliśmy około godziny 5.30. Podróż przebiegła bardzo sprawnie. Niektórzy śpiewali, czytali książki, większość jednak słuchała pani przewodniczki opowiadającej o niemieckiej kulturze i obyczajach. Do Berlina dotarliśmy o godz. 10 30. W Starym Muzeum mieliśmy okazję zobaczyć tabliczki klinowe, ceramikę czy też pożywienie starożytnych Egipcjan i Sumerów. Następnie przyszedł czas na Muzeum Pergamońskie. Ołtarz Zeusa oraz antyczne posągi zachwyciły nas swoim rozmiarem oraz majestatem. Myślę, że nie było osoby na której owe miejsce nie zrobiło wrażenia. W ostatnim, Nowym Muzeum podziwialiśmy natomiast, rzeźby, ceramikę oraz malowidła starożytnych Greków i Rzymian.

Przed powrotem do autobusu udaliśmy się na jarmark bożonarodzeniowy. Każdy miał tam okazję kupić kilka pamiątek oraz zjeść prawdziwą niemiecką kiełbasę. O godzinie 18.00 zamęczeni, choć pełni wrażeń wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu.

Wycieczka bardzo mi się podobała. Dzięki niej poszerzyłam swoją wiedzę na temat starożytności, miałam okazję spojrzeć na ten okres dziejów ludzkości z zupełnie innej, ciekawszej strony. Wyjazd ten pozostanie na długo w mojej pamięci.