Z okazji obchodów stulecia odzyskania niepodległości w naszej szkole w ostatnich dniach przeprowadzony został projekt „A to Polska właśnie…”, za którego realizację odpowiadała p. Agata Rusnak-Kozłowska i uczniowie klas pierwszych. Pierwszą odsłoną tego projektu był wyjazd w sobotę 10 listopada do Krakowa. Podróż śladami Stanisława Wyspiańskiego pozwalała zapoznać się z postacią tego wybitnego artysty i dramatopisarza nie tylko poprzez zwiedzenie wystawy mu poświęconej, zorganizowanej przez Muzeum Narodowe, ale również poprzez zobaczenie jego prac w przestrzeniach, dla których oryginalnie powstały – w farze mariackiej i kościele franciszkanów. Z kolei dzięki dziełom sztuki zgromadzonym w Galerii Malarstwa Polskiego w Sukiennicach uczniowie mogli poznać prądy artystyczne XVIII i XIX w., zwłaszcza te które wiązały się z budowaniem polskiej tożsamości narodowej i kreowaniem patriotycznych postaw wśród pozostających pod zaborami Polaków. Natomiast wystawa „Kraków 1900…”, ostatni punkt programu wycieczki, przybliżyła im realia życia i atmosferę miasta w okresie bezpośrednio poprzedzającym odzyskanie niepodległości.
Kolejnym elementem projektu była wystawa kolaży wykonanych przez uczniów klas pierwszych, którą można jeszcze oglądać na korytarzu na pierwszym piętrze naszej szkoły. Korzystając z zasobów Internetu, gazet i czasopism, własnych zdjęć i talentów malarskich uczniowie wypowiadali się na temat tego, jak jawi się im współczesna Polska. Prace pokazują zarówno powszechne skojarzenia i stereotypy krążące wokół zaproponowanej przez pomysłodawczynie frazy, jak również bardzo osobisty stosunek do tematu i pogłębioną refleksję na temat obecnej kondycji naszej Niepodległej.
Cały projekt zamykał wykład organizatorki projektu pt. „Mity patriotyczne – cenne dziedzictwo czy przekleństwo?”, który odbył się popołudniu we wtorek 20 listopada. Celem wykładu było zastanowienie się nad pojęciami takimi jak ojczyzna, obczyzna, patriotyzm i nacjonalizm oraz nad sensownością XIX- i XX-wiecznych ideologii niepodległościowych w dzisiejszej rzeczywistości społeczno-politycznej.
Wszystkim biorącym udział w projekcie uczniom należą się podziękowania – za ich uważność, zaangażowanie we wspomniane działania i otwartość umysłów. Co niniejszym czynię.
Agata Rusnak-Kozłowska