Rok 2019 jest rokiem wybitnego polskiego pisarza, eseisty, krytyka literackiego oraz dziennikarza – Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W bieżącym roku także Biblioteka Narodowa im. Ossolińskich świętuje jubileusz 100 – lecia.
Z tej okazji, 23 października klasa 2A wzięła udział w konferencji Arcydzieła literatury. Uczniowie uczestniczyli w debacie dotyczącej kanonu arcydzieł literatury XX i XXI wieku. Prowadzący tę część prof. Ryszard Nycz – teoretyk i historyk literatury, prowokował swoich rozmówców (prof. Jerzego Bralczyka – wybitnego językoznawcę, prof. Stefana Chwina – pisarza i nauczyciela akademickiego, prof. Jerzego Jarzębskiego – historyka i krytyka literackiego oraz dra. Adama Pomorskiego – tłumacza i krytyka) do refleksji na temat różnych możliwości definiowania atyzmu w literaturze czy próby stworzenia kanonu tekstów o niekwestionowanych walorach estetycznych.
Profesor Bralczyk w swoim wystąpieniu badał znaczenie przedrostka „arcy-” sugerując wręcz, że jest on współcześnie nadużywany. Kontrowersje wzbudziła wypowiedź prof. Stefana Chwina, który uznał, iż w kanonie arcydzieł wydanych w serii „Biblioteka Narodowa” powinny znaleźć się teksty takie jak „Protokoły mędrców Syjonu” czy też „Młot na czarownice” (jako dokument i fundament działań Inkwizycji). Wystąpienie profesora Jarzębskiego zostawiło publiczność z refleksyjnym pytaniem od czego zależy, że książka osiągnie sukces i stanie się arcydziełem? Ostatni z gości – doktor Adam Pomorski przytoczył dane na temat czytelnictwa młodego pokolenia i zamknął gorzką konkluzją, iż młodzież nie sięga po książki zbyt często, stąd trudno jest mówić o czytelniczych zachwytach.
Jako reprezentantka młodego pokolenia chcę jednak zakwestionować zamykający debatę głos – my młodzi – zdajemy sobie wszak sprawę z tego, że ludzie przestają myśleć, gdy przestają czytać (Denis Diderot).
Amelia Kamuda, klasa IIA