Jak odróżnić arcydzieło od marnej literatury? Jak napisać recenzję pochlebną, a jak krytyczną? Wreszcie jak ułożyć własną listę szkolnych lektur – o tym wszystkim mieli okazję dowiedzieć się uczniowie klasy 1a (pod opieką p. D. Żytkiewicz) na warsztatach zorganizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną (Filia 44, przy ul. Powstańców Śląskich) w ramach projektu WWW/wstąp/wypożycz/wyluzuj 25 maja br.
W nowocześnie zaaranżowanej przestrzeni biblioteki uczniowie uczestniczyli w kilkugodzinnych zajęciach prowadzonych przez p. Jolantę Chojnicką, wcielając się w rolę krytyków literackich. Spotkanie nieprzypadkowo zainicjowano lekturą fragmentu „Ferdydurke” Gombrowicza (lekcja języka polskiego), zachęcając młodzież do swobodnych ocen poznanych lektur. W toku dyskusji wyłoniono przykłady lektur w kategoriach KIT i HIT. Następnie uczestnicy warsztatów tworzyli recenzję wskazanych książek (przy uwzględnieniu własnych opinii, informacji dostępnych w Internecie i schematu recenzji krytycznej).
Jak napisała jedna z uczennic, dzięki tym zajęciom zrozumieliśmy, że nie zawsze lektury muszą nam się podobać, ale każda jest wartościowa i czegoś uczy.
D. Żytkiewicz